Muistisairaan ihmisen ravitsemus

Kun ikääntyneen ihmisen muistisairaus todetaan, hänellä on voinut olla jo pitkään yksipuolinen ruokavalio, mikä on voinut myötävaikuttaa muistisairauden etenemistä ja lisätä käytösoireita. Iäkkäällä puolisohoitajalla voi myös olla sairauksia ja toimintakyvyn alenemaa, joten perheen jaksaminen huomioidaan kokonaisuutena. Ravitseva ruokahan on voimaksi, nautinnoksi ja iloksi jokaiseen virkeään päivään.

Päivittäinen ruoka on tärkeä toimintakyvyn ylläpitäjä: Kun syöt säännöllisesti hyvin, voit paremmin. Vaikka energian tarve ikääntymisen myötä vähenee, täytyy proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita saada yhtä paljon, ellei enemmän kuin nuorempana!

Vinkkejä ruokailuun:

  • joka päivä on hyvä syödä useita monipuolisia aterioita
  • jokaisen aterian on tärkeää sisältää jotain proteiinipitoista ruokaa tai juomaa (lihaa, kanaa, kalaa, munaa, maitotuotteita, papuja, linssejä tai herneitä) lihasvoiman ja luustoterveyden sekä ihon terveenä pysymisen vuoksi
  • jokaisen aterian on hyvä sisältää täysjyväisiä viljatuotteita kuidun lähteeksi ja värikkäitä kasviksia, hedelmiä tai marjoja vitamiinien saannin turvaamiseksi


Ruokahalusta >>

kukonaskeleet_v3.png