Muistisairaan ihmisen ravitsemus

Päivittäinen ruoka on tärkeä toimintakyvyn ylläpitäjä: Kun syöt säännöllisesti hyvin, voit paremmin. Vaikka energian tarve ikääntymisen myötä vähenee, täytyy proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita saada yhtä paljon, ellei enemmän kuin nuorempana.

Kun ikääntyneen ihmisen muistisairaus todetaan, ruokavalio on voinut olla jo pitkään yksipuolinen, mikä on voinut myötävaikuttaa muistisairauden etenemistä ja lisätä käytösoireita. Iäkkäällä puolisohoitajalla voi myös olla sairauksia ja toimintakyvyn alenemaa, joten perheen jaksaminen huomioidaan kokonaisuutena. Ravitseva ruokahan on voimaksi, nautinnoksi ja iloksi jokaiseen virkeään päivään!

Vinkkejä ruokailuun:

  • joka päivä on hyvä syödä useita monipuolisia aterioita
  • jokaisen aterian on tärkeää sisältää proteiinipitoista ruokaa tai juomaa (kalaa, broileria, lihaa, munaa, maitotuotteita, papuja, linssejä tai herneitä ja lisäksi täysviljatuotteita) lihasvoiman ja luustoterveyden sekä ihon terveyden vuoksi
  • jokaisen aterian on hyvä sisältää täysjyväisiä viljatuotteita kuidun lähteeksi, samoin värikkäitä kasviksia, hedelmiä tai marjoja vitamiinienkin saannin turvaamiseksi

Ruokahalusta

kukonaskeleet_v3.png