Kuidut

Ruuassa on kahdenlaisia kuituja, liukenevia ja liukenemattomia. Liukoinen kuitu alentaa veren kolesterolia ja vähentää verensokerin vaihteluita. Runsas liukoisen kuidun saanti vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Kaura, ohra, hedelmät, marjat, palkokasvit, juurekset ja vihannekset ovat hyviä liukoisen kuidun lähteitä.

Liukenemattomat kuidut toimivat suoliston puhdistajana, ehkäisevät ummetusta ja parantavat suoliston bakteerikantaa. Kuidut ovatkin erityisen tärkeitä suoliston ja koko ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Liukenemattomia kuituja saa erityisesti täysjyväviljoista, joista ruis on paras liukenemattoman kuidun lähde.

Täysjyväviljat ovat parhaita kuitujen lähteitä. Suomalaisista viljoista ruis, kaura ja ohra ovat erinomaisia kuidun lähteitä. Sen sijaan niin sanotut valkoiset viljat, kuten vehnä, joista on poistettu kuitu- ja ravinnerikas kuoriosa, eivät ole kovin hyviä kuidun lähteitä. Tämän vuoksi valkoinen leipä kannattaa vaihtaa esimerkiksi kuitupitoiseen ruisleipään.

Myös tummasta täysjyväriisistä ja täysjyväpastasta saa hyviä kuituja. Tavallinen valkoinen riisi ja pasta kannattaakin korvata vastaavilla täysjyvätuotteilla. Lisäksi marjat, hedelmät, kasvikset, juurekset ja pähkinät ovat hyviä kuidun lähteitä. Mikäli kuidun saanti jää vähäiseksi, niin sitä voidaan lisätä erilaisilla kuitulisillä.

Vinkkejä kuidun saannin varmistamiseksi:

  • syö kuitupitoisia leipiä vaaleiden sijaan ja puuroa
  • runsaskuituisia ruoka-aineita ovatruoka.png
    • täysjyväleivät
    • täysjyväpuurot
    • leseet ja talkkunajauho
    • kasvikset
    • marjat ja hedelmät
    • palkokasvit, kuten herneet, linssit ja pavut
    • pähkinät ja siemenet
    • tumma täysjyväriisi ja -pasta
  • tarvittaessa kuitulisä, esim. Vi-Siblin

Juominen >>