Eikö ruoka maistu?

Sairaana näläntunne on usein heikentynyt. Älä odota nälän tunnetta, vaan syö, kun on ateria-aika. Pienikin annos on parempi kuin kokonaan väliin jäänyt ateria. Sairaana laihtuminen on aina huono asia, olitpa sitten yli- tai normaalipainoinen.

Mikäli ruokahalu on heikentynyt, kannattaa keskittyä maistuviin ruokiin sekä säännölliseen ja tiheään ateriarytmiin. 2-3 tunnin välein olisi tarpeen syödä edes jotain ja yön aikainen paasto saisi kestää korkeintaan 9-10 tuntia. Jos yöllä ei tahdo saada unta ja on levoton olo, voi olla hyvä ottaa yöpalaa. Lisäksi on tärkeää huolehtia, että jokaisella aterialla ja välipalalla on vähintään yksi proteiinin lähde, ja että ruuat ovat muutenkin ravintorikkaita.

Juomistakin saa energiaa ja ravintoaineita. Juo ruuan kanssa ja janoon kevyt- tai täysmaitoa tai rasvaisempaa piimää. Jos maito ei sovi, kokeile laktoositonta kevytmaito-juomaa tai juo mehua tai kotikaljaa mieluummin kuin vettä.

Rasva on hyvä energianlähde. Laita leivälle reilusti pehmeää rasvaa, juustoa ja leikkelettä. Rasvaa voi lisätä myös ruokiin, kuten puuroon, perunamuusiin, kastikkeisiin ja laatikkoruokiin. Salaatin ja raasteen päälle kannattaa lorauttaa esim. rypsiöljyä.

Ruokahalun edistäminen

Liikunta ja raitis ilma parantavat ruokahalua ja virkistävät mieltä, joten on hyödyllistä ulkoilla voinnin ja mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi ruoka maistuu paremmin toisen ihmisen seurassa, ja vielä kun pöytä on kauniisti katettu ja ruokalajit selkeästi tarjolla.

Heikentynyt terveys heikentää usein myös ruokahalua, siksi esimerkiksi vatsavaivojen hoito ja suun terveydestä huolehtiminen ovat tärkeitä asioita.

Vinkkejä haluun syödä:kuva_seura_janne.png

  • hyvä ruokaseura
  • levon ajoitus
  • juomat aterian lopussa
  • vatsavaivojen hoito: ummetus, ripuli, ilmavaivat
  • liikunta ja raitis ilma
  • suun hyvä terveys
  • sopiva annoskoko
  • mieliruuat, sokerin ja suolan yksilöllinen lisäys
  • kaunis kattaus ja ruuan tarjolle laitto

Entä jos paino tahtoo nousta liikaa?

Toisinaan painoa saattaa alkaa kertyä liikaa, jolloin voi olla aiheellista rajoittaa ruuasta saatavaa energiamäärää. Samalla on kuitenkin tärkeää huolehtia, että ruokavalio on riittävän monipuolista, ja että ruokailulla turvataan riittävä ravintoaineiden saanti. Jotta ylimääräiset mieliteot ja herkuttelu pysyisivät kurissa, ruokailun kannattaisi olla säännöllistä ja syödä muutaman tunnin välein mieluummin jotain ravitsevaa ruokaa.

Ruokailua vähennettäessä olisi hyvin tärkeää muistaa huolehtia siitä, etteivät lihakset pääse kuihtumaan. Lihaskunnon ylläpitämiseksi on siis aiheellista varmistaa riittävä proteiinin saanti ja harrastaa liikuntaa mahdollisuuksien mukaan. Liikunta auttaa muutenkin painonhallinnassa ja pitää mielen lisäksi virkeänä.

Jokaisen aterian on hyödyllistä sisältää kasviksia ja jokin proteiinin lähde. Ruokajuomaksi sopivia ovat rasvaton maito tai piimä. Muuten janojuomana vesi on paras vaihtoehto. Leiväksi aterioille tai välipaloille hyviä valintoja ovat monet kuitupitoiset leivät. Lisäksi riittävän kuidun saamiseksi olisi hyvä syödä puuroa vähintään kerran päivässä, esimerkiksi aamupalalla.

Vinkkejä painon nousun hillitsemiseksi:

  • syö säännöllisesti kunnon ruokaa, niin mieliteot pysyvät kurissa
  • lisää liikuntaa (kestävyyttä, tasapainoa ja voimaa) lihaksiasi laihduttamatta, siksi huolehdi myös proteiinin saannista jokaisella aterialla
  • lisää kasviksia jokaiselle aterialle
  • juo janoon vettä ja aterialla rasvatonta maitoa tai piimää
  • syö kuitupitoisia leipiä ja halutessasi puuroa ainakin kerran päivässä
  • vältä rasvaisia ja sokerisia herkkuja ja alkoholijuomia
  • herkuttele kohtuudella


Energian tarpeesta >>